Att skicka en faktura är väl inte så svårt, eller? Det är väl bara att skriva adress, vem det är ifrån, vad som gjorts och vad det kostat?
Nja, riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Eftersom fakturor i egenskap av verifikationer är precis lika viktiga som kvitton när det kommer till bokföring, ställs också höga krav på att rätt information finns med på dessa när man skickar dem. Detta gäller oavsett om man har en privatperson eller ett företag som kund, och följande information måste alltid finnas med på en faktura som du skickar och bokför:
Här samlar vi några av de informationspunkter som absolut måste finnas med när du skapar en egen faktura.
Innan vi går över och listar de informationspunkter som är viktiga att ta med så kan det vara bra att nämna att du i ett bra bokföringsprogram får allt detta med i programmet. Visserligen är det inte särskilt svårt att skapa några egna fakturor själv, svårigheten ligger snarare i att ha en konsekvent hantering av dessa fakturor om du inte har ett automatiserat system för detta. Ett tips är även att läsa igenom vår artikel som motiverar val av ett bra bokföringsprogram.
Men nu över till en lista över viktiga informationsdelar.
Det är även praxis att ange följande information på en faktura:
Förfallodatum – Det sista datumet som betalningen ska vara dig tillhanda. Vad du anger är upp till dig men kunden har alltid trettio dagars lagstadgad rätt på sig att betala innan du får skicka inkassokrav eller gå till Kronofogden med skulden.
Dröjsmålsränta – Denna ränta kan läggas på skulden om kunden inte betalar i tid och beräknas per överskriden dag.
Påminnelseavgift – Ifall du tänker ta ut en avgift för att skicka en påminnelsefaktura ska detta anges på originalfakturan.